Jaska i okolica

Kako zadržati optimizam i sačuvati psihičko zdravlje u doba pandemije

Piše psihologinja Ivana Garašić

U roku od nekoliko dana našli smo se u svijetu koji je toliko promijenjen, toliko stran svemu što poznajemo da je teško funkcionirati u njemu. Trenutna situacija uzrokuje nelagodu i strah, ne od poznatog neprijatelja, protiv kojeg se svi možemo ujediniti – nego od vlastitih susjeda, prijatelja i obitelji.

Kako bismo zaštitili sebe i druge, promijenili smo vlastitu rutinu. Ne posjećujemo se, ne družimo se, ne dodirujemo se. Nemamo slobodu koju smo još prije nekoliko dana imali – ne možemo otići u kafić na kavu, ne možemo otići kupiti novi komad odjeće ili izaći s prijateljima – i sve te aspekte nama normalnog života sada počinjemo doživljavati kao luksuz.

Istraživanja su pokazala da ovakva situacija, a posebno situacija karantene i samoizolacije u kojima smo izolirani od socijalnih kontakata, a naše je kretanje ograničeno povećava broj ljudi koji imaju poteškoće sa spavanjem, depresivnim raspoloženjem, uznemirenosti, iritabilnosti i ljutnjom.

Međutim, postoje i faktori koji umanjuju takve negativne osjećaje i pomažu ponovnom uspostavljanju psihološke dobrobiti.

Rutina

Ljudi su bića koja dobro funkcioniraju u rutini. Znamo koja su svakodnevna nepisana pravila našeg dana, znamo koje aktivnosti volimo raditi te s kojim ih ljudima volimo dijeliti, putujemo na posao ili si dan ispunjavamo drugim stvarima. Koliko se god “dugački vikend” u početku čini privlačnim, nakon nekog vremena možemo shvatiti da dan koji ne možemo ispuniti aktivnostima dovodi do lošijeg psihološkog stanja.

Našu rutinu u trenutnoj situaciji možemo uspostaviti dodajući stare i nove elemente svom danu. Dobro je napraviti plan svog dana sa sitnim poslovima, poput pospremanja, rada u vrtu, učenja novih kulinarskih vještina…, ali i tipičnim elementima dana poput osobne higijene, trenutka ustajanja, planiranog ručka. Odaberite jednu aktivnost koja će poslužiti dajući osjećaj svrhe tom danu. Ostatak dana možemo ispuniti stvarima za koje uvijek govorimo da ih ne stignemo – čitanjem knjiga, uživanjem u dugoj kupki, filmskom večeri, vježbanju…

Ključna je stvar prilikom stvaranja nove rutine ne prepustiti se. Izuzetno je važno zadržati elemente starih rutina, pa tako i ustajati u određeno vrijeme, dan ispuniti sitnim poslovima. Provesti čitav dan u krevetu može zvučati primamljujuće, ali u konačnici može dovesti do poteškoća sa spavanjem. Stoga je dobar prijedlog ustati i presvući se u dnevnu odjeću.

Druženje

Ljudi su prije svega socijalna bića i priličan broj aktivnosti koje rade u slobodno vrijeme oslanja se na provođenje vremena s dragim ljudima. Srećom, suvremene tehnologije omogućuju druženje koje na taj način prije samo nekoliko godina ne bi bilo moguće.

Dogovorite zajedničko ispijanje kava putem video poziva, dopisujte se s prijateljima i obitelji koji nisu s vama i organizirajte zajedničko igranje društvenih igara online. Sa obitelji s kojom živimo možemo kvalitetno provesti dio vremena u igrama i druženju, međutim dobro je upamtiti da i u ovoj situaciji svatko od nas, neovisno o dobi, treba određeni period vlastitog mira i samostalnih aktivnosti.

Provodite vrijeme s kućnim ljubimcima, za koje znanstvena istraživanja dokazuju da umanjuju osjećaje depresivnosti i tjeskobe te povećavaju optimizam.

Unošenje kofeinskih napitaka i alkohola

Ukoliko se osjećate uznemireno, pokušajte umanjiti unos kofeina, koji utječe na fizičke simptome tjeskobe. Dobra je informacija i ta da je alkohol po naravni depresiv, što znači da kemijskim načinom djelovanja potiče sniženo raspoloženje.

Stoga, ukoliko osjećate pojačane emocionalne poteškoće izbjegavajte ova pića.

Čitanje vijesti

Kada pratite vijesti i prikupljate informacije o trenutnoj situaciji zadržite se na znanstvenim izvorima i provjerenim stranicama. Iako imamo osjećaj da više prikupljenih informacija doprinosi našem snalaženju, Internet i društvene mreže su prepuni dezinformacija sročenih da djeluju privlačno.

Isto tako, ograničite si čitanje vijesti i praćenje društvenih mreža, koje su prepune negativističkih predviđanja na onu količinu koja u vama ne stvara dodatnu tjeskobu.

Mnoge su se stvari u našem životu promijenile, no neke su ostale iste: i dalje možemo uživati u životu, voljeti se, pripadati jedni drugima i naći dnevnu dozu optimizma – samo na malo drugačiji način.

Ivana Garašić, psiholog

Udruga Ježeva kućica

FB & IG: pitaj_psihologa_kbt

FB stranica Ježeva kućica

Autorica poziva sve zainteresirane da joj se jave ako žele znati više o nekoj specifičnoj temi na jedan od navedenih linkova ili na mail jezevakucica.jastrebarsko@gmail.com

 

Povezane vijesti

Back to top button